

Kunstmøder på hjemmebane
Kunstmøder på hjemmebane består af tre forskellige kunstnerduoer, som tager ud i institutionerne (på børnenes hjemmebane). Kunstnerduoerne planlægger forløbet sammen med børnehaven og vil derefter besøge børnehaven ialt 6 gange (3 timer hver gang). En daginstitution får altså ialt 18 timers besøg af den samme kunstnerduo.
Forløbene handler om dannelse og leg og vil styrke institutionen i deres arbejde med de styrkede, pædagogiske lærerplaner med særligt fokus på ”Alsidig personlig udvikling”, ”krop, sanser og bevægelse” og ”Kultur, æstetik og fællesskab”
Ligeledes arbejdes der på at skabe et fælles sprog og en gensidig forståelse for hinandens fagligheder.
Daginstitutionerne kan vælge 4 forskellige perioder, hvor det 6-ugers forløb kan ligge. Perioderne er aug/sep, nov/dec, jan/feb, mar/apr.
De 18 institutioner, som deltager i dette projekt, er fra Jammerbugt, Vesthimmerland og Mariagerfjord kommuner. De 6 valgte kunstnere kommer med forskellige fagligheder og er sammensat i kunstnerduoer. Her opstår et partnerskab mellem to kunstneriske fagligheder, som får nye frø til at spire og kan vokse ud i nye spændende retninger. Kunstarterne er Musik, teater, ordkunst, dans og billedkunst.
Herunder kan du læse om de 3 forskellige forløb, der tilbydes i kunstmøder på hjemmebane.

Duo 1 - Billedkunst og Dans
Regnbuedansen
Kan du ryste rumbaen og dansen gulvet blå? Kan farverne hoppe - og dufter rød af kamel? Sammen med danser Birgitte B. Nielsen og billedkunstner Mette Elimar Jensen inviteres I ind i farvernes og rytmernes verden. I får selv lov til at åbne den store kuffert, som er fyldt med sprælske og kulørte oplevelser. Vi arbejder undersøgende med børnene gennem kunstnerisk æstetiske processer. Det betyder at vi vægter børnenes viden, skabende evne og de sansende universer højt. Vi besøger jeres børnehave flere gange. Hver gang har vi fokus på et nyt område. Det kan være farven blå, rytmesansen eller evnen til at undre sig.

Duo 2 - Litteratur og Drama
TeatertORDen
Charlotte og Mads kommer med alfabetet Babubabu. For er det helt Ærligt ikke synd for alle de ord, der starter med Æ, Ø og Å, at de altid skal stå til sidst i ordbogen? Og kender i byen, der bare fik nok og holdt op med at stave sig selv med Å? Og blev til Aalborg. Det blev byen Århus skide sur over. Og så hentede de to topprofessionelle A'er. Og blev til Aarhus. To kapløbende byer. Du milde himmel. Charlotte og Mads vil gerne sætte fut under alfabetet og gøre det levende. Med masser af hjælp fra ungerne som de boblende aktivister.

Duo 3 - Musik og Billedkunst
Farverige Lyde
Indsamling, skaben og eksperimenter med lyde
Lydene bruges som inspiration til at eksperimentere med at male, blande og trykke med farver. Opmærksomhed på lyde, hvilke lyde kan vi høre udenfor: Vand, blade etc, hvilke lyde kan vi selv skabe med grene/stompstikker/hænderne på forskellige overflader, med stemmen og alt muligt andet? Pædagogerne, børnene og kunstnerne indsamler og optager lydene og prøver at skabe noget musik.Vi hører lydene fra tidligere og maler dem på en stor acrylplastplade. Hvordan kan det males? Hvilken farve har lydene? Hvordan ser de ud? Måske kan billedet synges?
