Hvem er jeg?

Jeg udgivet forfatter, foredragsholder og underviser. Jeg har arbejdet med børn og unge i 8 år, både i form af skriveworkshops, talentudvikling og på gulvplan med de helt små i børnehaver med sprog- og fantasiudvikling. Derudover har jeg erfaring med redaktion, opsætning og tryk af bøger, hvilket jeg tager med mig i mine projekter. Selv skriver jeg romaner og har gjort det, siden jeg var 11. Jeg er især optaget af den kreative proces ved skabelsen af en bog - da jeg var yngre, klipsede jeg selv papirene sammen og skrev romanerne i hånden. I mit undervisningsarbejde med tekst, finder jeg det mest spændende at beskæftige mig med de kortere genre, såsom kortprosaen, da den er mere kunstnerisk og med friere rammer end fx novellen eller den noget tungere romangenre - kortprosaen tillader os at eksperimentere mere med form og sprog og er en "hurtigt" måde at lære på. Samtidig har jeg en del erfaring med betalæsning og mentorrollen, hvor jeg især har beskæftiget mig med romanstrukturering og idéudvikling. Undervejs i mit litterære arbejde har jeg været støttet af Statens Kunstfond, hvor jeg har modtaget arbejdslegater af flere omgange. Når jeg ikke arbejder "ude", skriver jeg på mit skriveværelse oppe under taget i et hus i Odense. Her er jeg for tiden mest optaget af det magisk-realistiske og de surrealistiske genrer, hvor mine tidligere værker mest har befundet sig i den socialrealistiske boldgade.

Hvad kan jeg tilbyde?

Jeg mener, at det er afgørende for et barns udvikling, at det møder sprog og fantasi - og det at finde på og fortælle - tidligt i livet. Derfor tager jeg rundt i børnehaver og i de yngste skoleklasser og udvikler fortællinger i samarbejde med børnene, der selv fantaserer sig frem og finder på idéerne. Idéerne bliver til tekster, som bliver til en bog, de selv illustrerer. Børnene guides gennem idéudviklingen og modtager en tilpasset form for undervisning, hvor jeg har mulighed for at stille nogle rammer op, som børnene kan fantasere ud fra. Jeg inspirerer med mine egne skæve børnefortællinger til flere aldre. Når børnene har fundet på deres historier, skriver jeg dem rent og scanner deres egne illustrationer ind, og projektet bliver til en bog, hvis man i institutionen ønsker sig dette. Projektet skal fungere for børnene som en slags indgang til litteraturen. Nu findes deres egen bog i børnehaven - eller i skoleklassen - de er på en måde blevet små forfattere, og så er det måske endnu mere spændende at undersøge, hvad der findes i alle de andre bøger, nu hvor der findes en egen erfaring med litteraturen.

Emma Elisabeth Nielsen

Løkkegravene 10
5270 Odense N
20360067

Email Emma Elisabeth Nielsen
Download CV