Lars Dyrendom
Jeg arbejder fotografisk med udgangspunkt i børnekonventionen. Eleven vil opleve, at en demokratisk samtale findes i mange former.
Læs mereHvem er jeg?
Hvis I arbejder med mig, vil I møde en person med stort engagement og energi. Én, der brænder for, at formidling og oplevelse er i fokus for eleverne. Jeg tror på, at vores måde at se på bygger på en tradition, hvor tiden flyder sammen med grundlæggende naturviden, og hvor samfundsudviklingen kan blive en fysisk og konkret oplevelse gennem fotografiet. De seneste ti år har jeg arbejdet med mange forskellige kunstprojekter, som har udgangspunkt i det fotografiske medie. Det er ikke nødvendigvis et kamera, men den måde kameraet har lært os at forstå verden omkring os. Jeg har bl.a. skrevet fire bøger sammen med børnehavebørn i en fælles proces, hvor den spontane ytring er i centrum og driver en narrativ fortælling. Jeg har arbejdet med alle aldersgrupper, fra børnehave til gymnasieelever, både med en intellektuel tilgang til billede- og billed-seende, såvel som en legende tilgang til det fotografiske materiale. Jeres geografiske placering i Nordjylland er ikke relevant, da jeg er flexibel og gerne kommer til jer for at arbejde med længere forløb og gennem flere besøg. Udover at arbejde med børn, arbejder jeg som sagt som billedkunstner med det fotografiske medie. Gennem mit arbejde som billedkunstner har jeg et udstillings-CV over det meste af Europa, fra Cypern til Island og fra Georgien til Spanien. Ofte behøver vi at være to personer, når vi arbejder med eleverne, og her arbejder jeg ofte med min svenske kollega Elias Bjørn, som er uddannet på Bergens kunstskole. Elias har udviklet sine egne tilgange til at arbejde med børn og fotografi, med brug af alt fra cyanotypi til AI.
Hvad kan jeg tilbyde
Frem for alt tilbyder jeg et projektforløb i øjenhøjde med eleverne, hvor der kun findes gode idéer. Vi kan bl.a. bygge verdens største kamera, vi kan male med lyset eller bygge vores egne kameraer. Vi kan tale om billedjournalistik og lave fotografiske opgaver med vores mobiltelefoner. Eller arbejde i et fotostudie, hvor vi lyssætter og iscenesætter os selv. Vi kan arbejde med digital billedbehandling. Vi kan tale om, hvorfor vi ikke kan stole på billeder, vi kan lave vores egne bøger, og vi kan teste os frem med AI. Vi kan tale om fotohistorie og hvorfor fotografiet var så utroligt vigtigt i den tidlige kvindefrigørelse. Vi kan lave en ny udsmykning til jeres skole. Eller alle ting samtidig. I er også velkommen til at kontakte mig med en ide som start på et nyt projekt.