Inspiration til projekter

 

Her finder du en række udvalgte forløb og projekter, der viser forskellige sider af, hvad BMMK-ordningen kan bruges til.

Den Blå Time

Den Blå Time er en kunstnerisk proces og et danseværk, der undersøger kroppens og sindets potentiale for energiskift i skumringstimen. 

 

Inspireret af naturfænomenet 'den blå time' træder vi ind i et univers af sansninger, forandringer og forvandlinger; i en langsommelig verden beboet af mennesker, dyr og spåkoner.

 

Skagen Skole deltog i forløbet, der var ledt af  Birgitte Lundtoft og Julie Schmidt Andreasen og skete i samarbejde med Kulturhus Kappelhus.

 

Filmkunstner Troels Hansen besøgte projektet og producerede en kortfilm for hvert forløb med musik fra komponist Morten Svenstrup.

 

Et koreografisk kort er vedhæftet filmen, som kan printes ud og medbringes.

 

 

 

Se film fra Den Blå Time

Skole: Skagen Skole 

Kunstnere: Julie Schmidt Andreasen og Birgitte Lundtoft + Film: Troels Hansen

 

Projektbeskrivelse:

 

  1. Den første del er en udviklingsproces. Vi møder børnene i et opstartsforløb over to dage, der fungerer som en teaser. Vi laver en praktisk introduktion af tema og forløb.

  2. Børnene vil over fem dage bevæge sig, danse og reflektere i fællesskab. Fokus på kropsbevidsthed, koncentration og relationer. De vil skabe egne danse og lære fælles koreografier. Hver dag afsluttes med en tur ud til et natursted og en danseopgave eller opmærksomhedsøvelse.

  3. En måned senere mødes vi til filmvisning for børnenes familie og venner. Arrangementet vil bestå af et indlæg af kunstnerne, et danseindslag ved børnene og en visning af filmen i biografen på Kulturhus Kappelborg.
Den Blå Time. Koreografi: Schmidt Andreasen og Lundtoft.
Den Blå Time. Koreografi: Schmidt Andreasen og Lundtoft.

Tid & Ild

"Næste generation kan ikke på samme måde bruge løs af materialer og råstoffer. Jeg ønsker at skabe en fælles forståelse og omsorg for naturen," fortæller kunstner Sara Hagins.

 

"Projektet går ud på at undersøge, finkæmme og høste al verdens brugbare planter og glasskår, former og jordtyper fra skolens område og derved skabe lerskulpturer og plantefarvede flag, der skal viderebearbejdes på Kulturmødet.

 

Vi tilegner os oldgammel viden om plantefarve og formgivning af lerkrukker - og bruger flere nedbrydelige materialer som hestemøg og kaffegrums og forskellige rakuglasurer. Ved at bruge hvad vi allerede har til rådighed i naturen, styrker vi båndet mellem os og vores nærmiljø."

 

Forløbet blev gennemført som optakt til og på Børnenes Kulturmøde 2023.

 

"Kulturmødet er indgribende på det område, det afholdes i. Jeg vil gerne sige området tak for at byde alle os gæster velkommen ved at hylde det med flag og bål og gøre opmærksom på, hvilken rigdom det område (som alle andre) besidder ved at skabe kunst derfra."

Skole: M.C. Holms Skole og Dueholmsskolen, Nykøbing Mors

Målgruppe: Indskoling og mellemtrin

Kunstner: Sara Hagins, uddannet billedkunstner

 

Dag 1: Tale om hvad naturen er, og hvor vores tøj kommer fra. Samle planter og gøre klar til bål, så vi er klar til dag 2.

 

Dag 2: Vi starter dagen med at sætte gryderne med planter over. Finde vores yndlingssted og tage et gipsaftryk af det.

 

Dag 3: Male med plantefarve og indfarve stof.

 

Dag 4: Bygge krukker og andre skulpturer af ler (kan vi mon finde vores eget ler i området omkring jeres skole?).

 

Dagen på Kulturmødet: Vi skal lære området på Kulturmødet (næsten) ligeså godt at kende som det på jeres skole. Vi skal finde de planter, der kan farve, hænge vores flag op og male tegninger eller budskaber på dem. Og så skal vi selvfølgelig prøve at glasere vores lerkrukker og skulpturer i vores eget bål.